W dniach 30 września – 5 października 2024 r. uczniowie ZS im. Króla Kazimierza Jagiellończyka w Łęcznej wraz z nauczycielami brali udział w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. Jest to wydarzenie łączące dwa nietypowe święta obchodzone w dniu 29 października: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania oraz Światowy Dzień Serca , a jego celem jest promocja literatury i czytelnictwa oraz poszerzanie wiedzy na temat serca.
Inicjatorem, koordynatorem udziału szkoły w ogólnopolskim przedsięwzięciu oraz jednym z realizatorów działań była pani Emilia Salak – nauczyciel bibliotekarz.
Uczniowie klas dziennikarskich 2C i 3C wspólnie z panią Angeliką Steć przeprowadzili na terenie Łęcznej sondaż na temat transplantacji, w którym udział wzięły 43 osoby. Celem badania było sprawdzenie, jakie są opinie i poziom wiedzy mieszkańców na temat przeszczepu organów. Uczniowie zadawali pytania dotyczące zarówno samej idei transplantacji, jak i gotowości do oddania organów po śmierci. Wyniki tego sondażu będą opublikowane w najbliższym numerze gazetki szkolnej, gdzie będzie można zapoznać się z pełną analizą odpowiedzi oraz refleksjami na temat społecznych postaw wobec tej istotnej kwestii medycznej.
Klasa II TI wraz z panią Magdaleną Kafarską w ramach działań nawiązujących do akcji, podczas godziny wychowawczej rozmawiała na temat transplantacji serca. Dyskusję zakończyli pamiątkowym zdjęciem.
Podczas lekcji biologii z panią Magdaleną Dyndur klasa 3b Lo oraz klasa 2 TP z panią Klaudią Szewczuk-Grymuzą poznawały serce od strony anatomicznej. Uczniowie tych dwóch klas poznali budowę serca poprzez pracę z modelem serca lub oglądanie materiałów audiowizualnych na jego temat.
Natomiast klasa 3 TI w ramach lekcji języka niemieckiego prowadzonej przez pana Przemysława Batora zajmowała się związkami frazeologicznymi, idiomami i przysłowiami w języku niemieckim, które wiążą się z wyrazem Herz, czyli serce. Podczas tej lekcji wspólnie wyszukiwali i tłumaczyli zwroty o sercu, porównywali zwroty niemieckie ze zwrotami polskimi oraz poszukiwali, w tym podobieństw i różnic.
Z kolei uczniowie klasy 2 TAK/TR podeszli do serca jako tematu przewodniego twórczości plastycznej. Pod opieką pani Ewy Sawki-Kunach wykonali prace graficzne techniką rysunku i zentangle. Stworzone prace zostały wyeksponowane na wystawie na szkolnym korytarzu.
W ramach lekcji bibliotecznych z nauczycielem bibliotekarzem uczniowie z klas 1 TP, 2 TI, 2 TAK/TR oraz 5 TI rozmawiali o profilaktyce i dbaniu o swoje zdrowie, transplantacji serca i krwiodawstwie oraz zapoznawali się z książkami rekomendowanymi w ramach wydarzenia.
Muzycznym akcentem wydarzenia był utwór „Serce” Janusza Prusinowskiego Kompanii słuchany przez uczniów V TR, a puszczany im przez nauczyciela zawodu pana Michała Wasila w przerwie i w ramach wytchnienia pomiędzy zadaniami z rachunkowości.
Samorząd szkolny biorąc udział w akcji „Czytamy z sercem” zorganizowała Dzień Gorących Serc. W ramach tego tematycznego dnia zachęcał wszystkich do wsparcia wybranej lokalnej akcji charytatywnej. Dodatkowo członkowie społeczności szkolnej zostali poproszeni, aby w tym szczególnym dniu przyjść ubranym w czerwony element stroju.
Na potrzeby akcji pani Emilia Salak przy szkolnej bibliotece przygotowała tablicę informacyjną o akcji oraz gazetkę ścienną eksponującą bibliografię książek podejmujących wspomnianą tematykę, czyli m.in. pozycje z beletrystyki dziecięcej, beletrystyki młodzieżowej, literatury popularnonaukowej dla dzieci i dla dorosłych czy literatury faktu. Ponadto jej staraniem w okolicach pokoju nauczycielskiego również pojawiła się gazetka tematyczna nawiązująca to tematu akcji i zawierająca ciekawostki o sercu oraz cytaty znanych ludzi mówiących o sercu oraz informację o propozycjach konkursów tematycznych organizowanych w ramach wydarzenia.
- Cieszę się, że wspólnymi siłami podjęliśmy się realizacji działań w ramach akcji „Czytamy z sercem”. Dzięki temu miała ona szerszy wydźwięk wśród naszej szkolnej społeczności, a temat serca był poruszany szeroko i przez wielu z Nas – stwierdził szkolny koordynator akcji.
#czytamyzsercem